ZÁZVOR – ČO STE MOŽNO NEVEDELI…

176

História a predstavenie

 

Zázvor je pôvodom z juhovýchodnej Ázie, kde je dodnes táto krásna pikantná rastlina často používaná v kuchyni. Rozšírená je ale už po tisícročia na celom svete. Zázvor je spomenutý v starovekých zápiskoch z Blízkeho východu, v čínskych a indických spisoch v súvislosti s aromatickými, kulinárskymi a liečivými vlastnosťami. Potom, čo starí Rimania doviezli zázvor z Číny pred takmer 2000 rokmi, stal sa veľmi oblúbeným v stredomorskom regióne až do stredoveku. Neskôr sa rozšíril aj do ostatných oblastí v Európe. V tej dobe sa jednalo o veľmi drahé korenie, ale kvôli tomu že bolo importované z Ázie, získavalo na popularite. S cieľom zlepšiť dostupnosť tejto vzácnej rastliny, španielski prieskumníci rozšírili zázvor aj do západnej Indie, Mexika a ďalších častí Južnej Ameriky a v 16. storočí začali tieto krajiny exportovať zázvor naspäť do Európy.

V súčasnosti sú najväčšími pestovateľmi zázvoru Jamajka, India, Fidži, Indonézia a Austrália.

10 skvelých výhod ktoré nám poskytuje zázvor

 

  1. Nemáte hlad? Dajte si trochu čerstvého zázvoru tesne pred jedlom. Zvýši vám apetít a naštartuje tráviace šťavy.
  2. Konzumácia zázvoru zlepšuje vstrebávanie a asimiláciu základných živín v tele.
  3. Zázvor prečistí nosné dutiny, čo je veľmi dôležité najmä v chladných obdobiach.
  4. Cítite že na vás niečo lezie ? Pripravte si horúci nápoj zo zázvoru, pridajte med a sami zistíte akú účinnú silu má táto rastlina.
  5. Zázvor dokonca pomáha pri nadúvaní.
  6. Bolesti brucha a stonanie od kŕčov? Aj tu využijete účinok zázvoru…
  7. Ak mávate bolesti kĺbov, zázvor s jeho protizápalovými vlastnosťami vám može zmierniť trápenie. Pridajte si esenciálny olej zo zázvoru do kúpeľa a upokojíte bolesť svalov a kĺbov.
  8. Máte za sebou operáciu? Žuvanie čerstvého zázvoru vám pomôže prekonať nevoľnosť.
  9. Ak cítite bolesť hrdla a upchatý nos, skúste zázvorový čaj.
  10. A nakoniec… príjemné oživenie v spálni. Pridajte trochu zázvoru do polievky (podľa ajurvédskych textov má zázvor afrodiziakálne účinky).

Skvelé spôsoby ako zázvor konzumovať

Pikantná voňavá ryža

Uvarte si ryžu basmati, nadvihnite pokrývku a rýchlo zamiešajte nadrobno nasekaný cesnak, zázvor, chilli a listy čerstvého koriandru. Explózia chutí a arómy doženie vaše zmysly k šialenstvu.

Zázvorový čaj

Nastrúhajte kúsok zázvoru, prípadne odšťavte, a zalejte vriacou vodou. Spoznajte skvelé účinky tohto nápoja.

Nutričný profil zázvoru

Použitie zázvoru je skvelý spôsob ako dochutiť jedlá bez zbytočného pridania sodíka. Zázvor sa kvôli výraznej chuti konzumuje v malých množstvách a preto nám nedodáva výrazné množstvo kalórií, sacharidov, bielkovín ani vlákniny. Zázvor obsahuje niekoľko protizápalových a antioxidačných látok prospešných pre naše zdravie ako napr. gingerol, beta-karotén, kapsaicín, kyselina kávová, kurkumín a salicylát.
Zázvor obsahuje celý rad vitamínov a minerálov:
Sacharidy – 17,77 g
Vláknina – 2 g
Bielkoviny – 1,82 g
Vláknina – 2 g
Cukry – 1,7 g
Sodík – 13 mg
Vitamín B6 – 0,16 mg
Vápnik – 16 mg
Železo – 0,6 mg
Vitamín C – 5 mg
Draslík – 415 mg
Horčík – 43 mg
Fosfor – 34 mg
Zinok – 0,34 mg
Kyselina listová – 11 mcg
Riboflavín – 0,034 mg
Niacín – 0,75 mg
Hodnoty uvedené vyššie predstavujú obsah látok na 100 g zázvoru.

Zázvor, dokonca v niekoľkých formách, ,môžete kúpite aj v eshope www.nakupim.eu

Článok bol prevzatý a preložený z nasledujúcich webstránok:
http://www.whfoods.com
http://foodmatters.tv
http://www.medicalnewstoday.com